Column: Vaagheid in het kwadraat
Als student Nederlandse Taal- en Letterkunde leer je wat close reading is. Het is een intensieve manier van begrijpend lezen. Onderstaande passage uit het college-akkoord, in cursief, prikkelde mij om deze methode toe te passen. Je maakt dan eigenlijk alleen gebruik van de tekst. Ik neem echter ook wat context mee. Volgt u mij?
In de zorg en ondersteuning blijven we inzetten op snelle toegang tot de Buurtteams en tot (indicatiestelling voor) Wmo en Jeugdhulp. Die snelle toegang tot de buurtteams is er, zo is de onderliggende aanname, omdat er geen beschikking hoeft te worden afgegeven. Dat geldt voor het streefpercentage van 80 % van de hulpvragen die door de buurtteams worden opgepakt, dus zonder indicatie. Wat zegt die tekst tussen haakjes dan? Met enige welwillendheid zou je hier kunnen lezen: als iemand niet kan worden geholpen door het buurtteam, dat ie dan snel toegang krijgt tot tweedelijnszorg via bijvoorbeeld Driestroom of Pluryn, mét een indicatie. Oké.
Beschikkingsvrij werken mag niet ten koste gaan van de rechtszekerheid en rechtsbescherming van onze inwoners. Als langdurige behoefte aan ondersteuning te verwachten is, geven we een indicatie of beschikking af met een lange duur. Is dit nieuw beleid? Gaan nu meer mensen een indicatie krijgen, namelijk de groep die een langdurige behoefte aan ondersteuning heeft. En is die groep dus groter dan de circa 20% van de mensen die al worden geholpen in de tweede lijn, mét een indicatie? Ik hoop het van harte, maar dat wordt in het geheel niet duidelijk. Sterker nog, dat is onwaarschijnlijk, gezien recente besluitvorming van college en raad.
De passage eindigt met: Een centrale klachtenregeling, heldere communicatie en cliëntondersteuning. Waarborgen voor rechtszekerheid en rechtsbescherming bij meer en meer ontschot werken. Hier blijf je als lezer in totale verwarring achter. Is bijvoorbeeld cliëntondersteuning een waarborg voor rechtszekerheid en rechtsbescherming? Nee, een beschikking is dat wel. Wat betekent het dat er meer ontschot gaat worden? Waar verwijst dat naar? Heeft dat ook consequenties voor de rechtspositie? En kan heldere communicatie daar wat aan doen?
Ik begrijp dat het nieuwe college graag garant wil staan voor de rechtspositie van de burger. Althans, dat wil het college ons doen geloven. Dan moet het dat toch heel wat overtuigender onderbouwen, want dit is vaagheid in het kwadraat.
Jos Kersten, directeur Zelfregiecentrum Nijmegen (j.kersten@zrcn.nl)