Nieuw college zet in op versterken sociale basis

Het nieuwe college van Groen Links, PvdA en D’66 gaat meer inzetten op het versterken van de sociale basis. Dit is een verzamelterm voor alle voorzieningen in de stad waar je als inwoner drempelloos gebruik van kunt maken, zoals ook het Zelfregiecentrum.

Door: Jos Kersten

In een groeiend Nijmegen moeten inwoners in iedere wijk dichtbij huis terecht kunnen voor ontmoeting, cultuur, sport, mentale ondersteuning en laagdrempelige hulp. Zo versterken we niet alleen gemeenschappen, aldus het college, maar ook de vrijheid en veerkracht van inwoners om mee te doen.

De extra inzet op de sociale basis zorgt voor winst aan twee kanten. Aan de ene kant verbetert de gezondheid, veerkracht en het welzijn van inwoners. Aan de andere kant wordt voorkomen dat mensen zwaardere of langduriger zorg nodig hebben. Zo werkt investeren in de sociale basis preventief.

Het college stelt jaarlijks € 1,2 miljoen beschikbaar voor subsidiëring van maatschappelijke initiatieven die bijdragen aan de versterking van de sociale basis. Ook maakt het de komende vier jaar nog eens € 1 miljoen structureel vrij voor het doorzetten van de ‘transformatie’ naar een sterke sociale basis. Merkwaardig is wel dat het totale budget voor de sociale basis niet groter wordt.