Zelfstandig reizen met OV spreekt niet vanzelf

Beleidsmedewerker Peter Eggen van het Zelfregiecentrum sprak op 10 juni in bij Gedeputeerde Staten over goed en toegankelijk openbaar vervoer. “Voor veel mensen met een beperking is goed bereikbaar en toegankelijk OV van groot belang. Of het nu gaat om ziekenhuisbezoek, woon- werkverkeer of het bezoek van familie, het OV is voor hen vaak een van de weinige opties om dit zelfstandig te doen.”

Door: Jos Kersten

Peter nam de Statenleden mee op reis. “De reis begint wanneer ik de voordeur uitrol met de rolstoel. Een halte op redelijke afstand van de plek waar mijn reis begint is dan fijn. Dan gaat u nu met mij de bus in. Hopen dat de elektrische plank het doet. Phoe, gelukkig hij doet het! Anders wordt het wachten op de volgende bus…Met name in de winter doen de elektrische planken het regelmatig niet. Door pekel en ander straatvuil schuift de plank niet in of uit. Nu met een gangetje de bus in. Opschieten! Straks rijdt de bus al voordat ik ben ingecheckt en goed en wel op mijn plaats sta. Als dat niet zo is, vlieg ik werkelijk de bus door… Stoel op de rem en gaan…. Vele keren komt de chauffeur hierbij niet van zijn of haar plek en is er dus weinig tijd om in te stappen.”

Peter pleit in dit verband voor voldoende haltes (ook in landelijke gebieden), goed onderhoud van de elektrische planken, trainingen waarbij de chauffeurs zelf ervaren hoe het is om met een hulpmiddel de bus binnen te komen en het betrekken van ervaringsdeskundigen bij het inrichten van zogeheten hubs. Dit zijn plekken waar verkeersstromen samenkomen.